9 steg enligt Saddlefit 4 Life

Jochen Schleese och Saddlefit 4 Life har gjort korta videoklipp om hur du kan kontrollera din sadel och följa Saddlefit 4 Life's princip gällande sadelinpassning. När du själv ska kontrollera din sadel, använd ingen pad, schabrak eller vojlock under sadeln.
 
Steg 1 - Balans
Sadelns placering ska vara att järnet är bakom bogbladet. Om sadeln är lägre bak jämfört med fram, hamnar balanspunkten för långt bak. Är bakvalvet däremot allt för högt jämfört med framvalvet, hamnar balanspunkten för långt fram. 

Balanspunkten ska hamna i nivå med hästens balanspunkt, för att lättare följa med i rörelse när du rider och kunna rida avslappnat. Hamnar du bakom hästens balanspunkt har du svårt att sitta ner i trav, det blir skumigt att rida, hästen får större tryck bak och svårare att komma upp med ryggen och arbeta på rätt sätt. Sitter du för långt fram så har du känslan av att tippa fram, skänklarna hålls inte på plats eller åker för långt bakoch du kommer inte i korrekt sits. 

Optimala läget, i balans med hästen, är strax bakom manken. Det är även här som tornutskotten står rakt upp. 
Det är den s k "quiet-spot" och är även samma läge som exempelvis rodeoryttare sitter för att kunna hålla balansen.
Rätt balanserad sits gör det lättare att ha den lodräta sitsen. Den lodräta sitsen är inte bara för att "sitta fint" eller ge korrekta hjälper till hästen. 

Det skyddar även din rygg. Genom den lodräta sitsen så blir det den korrekta och skonsamma dubbel s-kurvan som våran rygg har. Diskarna mellan ryggkotorna arbetar på rätt sätt utan att hamna i kläm eller i fel läge. Diskarnas uppgift är att vara stötdämpare och minska rörelserna nedifrån och upp för att skydda never, nacke och huvud.